Home » Nieuws » Hoe val je effectief af?

Veel mensen zijn om een of andere reden ontevreden over hun gewicht. Meestal gaat het dan om overgewicht, maar ik ken ook wel mensen die juist proberen op gewicht te blijven. Voor het gemak richt ik me in dit artikel op de vraag: hoe val je effectief af?

Dieten zijn er meer dan genoeg en als je even Googled of in de boekwinkel rondkijkt zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Ik denk ook niet dat een specifiek dieet perfect is. Daarom geeft ik hieronder meer algemene tips, waarvan ik denk dat ze je kunnen helpen.

Let wel op dat ik geen voedingsdeskundige ben, dus zeker als je veel wilt afvallen raad ik je aan om daarover met je huisarts te overleggen.

Hoe val je effectief af?

Effectief afvallen is zo makkelijk nog niet. Daarom vind je hier mijn belangrijkste tips.

Meten is weten

Ik las ooit een bijzondere manier om af te vallen in het boek The 4 hour body van Tim Ferris: afvallen zonder plan, maar door heel bewust je gewicht te meten en daarnaar te handelen. Het ging ongeveer zo:

  • Bedenk wat je ideale gewicht is en wanneer je het wil bereiken.
  • Maak dan een grafiek met verticaal je gewicht en horizontaal de tijd van nu tot de gewenste datum. Zet een lijn van links je huidige gewicht naar rechts je gewenste gewicht. Zet daar ook een paar kilo boven en onder een lijn waar je tussen wil blijven.
  • Ga elke week meten en zet die meting in de grafiek. Neem als je bovenste lijn nadert een maatregel om af te vallen, maar neem ook als je de onderste lijn nadert een maatregel om minder snel af te vallen.

Het bijzondere vind ik dat je volgens hem je vooraf geen plan hoeft te hebben hoe je dat doel gaat bereiken. Het gaat om het meten en dan daarnaar handelen.

Doel bepalen

Stel je bent het met me eens dat het goed is om een duidelijk doel te hebben en regelmatig te meten of je op de goede weg bent. Wat is dan een goed streefgewicht? Veel gebruikt is de zogenaamde body mass index. Die geeft je een realistisch beeld of afvallen nodig of verstandig is. Kies op basis daarvan een realistisch doel. Vijf tot tien procent onder je huidige gewicht is al een hele verbetering.

Minder calorieën binnenkrijgen

Ieder pondje gaat door het mondje. Dat is natuurlijk een lekker flauwe uitdrukking, maar het is toch ook gewoon waar. Lekker en gezond eten eten en drinken is naar mijn mening de basis. Zo kan je op een realistische manier minder calorieën binnen krijgen.

Drink wat vaker water en minder suikerhoudende of alcoholische dranken. Eet voedsel waar je een verzadigd gevoel van krijgt: meer groente, meer fruit, meer vezels, minder koolhydraten en vetten. Eigenlijk gewoon de schijf van vijf volgen, maar dan wel met wat kleinere porties.

code

Let met diëten op dat je voldoende van alle vitamines en voedingstoffen en binnen krijgt. Goede maaltijdvervangers of vitaminesupplementen kunnen je daarbij helpen, maar de basis is natuurlijk dat je zelf ook oplet wat je koopt en hoeveel je eet.

Meer energie gebruiken

Een hele leuke manier om af te vallen is natuurlijk door meer te bewegen. Zo verbrand je de eventuele teveel gegeten calorieën. Nog beter: extra spieren maken niet alleen dat je er gezonder uitziet, ze gebruiken ook meer energie. Spiermassa verbrandt drie keer zoveel energie als vetmassa.

Als je geen sporter bent, dan zal ik je niet aanraden extreem te gaan sporten. Toch kan iedereen meer energie verbruiken. Maak simpelweg het dagelijks leven net wat actiever. Zo fiets ik naar mijn werk, neem waar mogelijk de trap en ga ik regelmatig een stukje wandelen. Alle beetjes helpen. En ja, stiekem ga ik ook 3x per week een kort stukje hardlopen.

Gezond op gewicht blijven

Om af te vallen heb je jezelf straks hopelijk allemaal gezonde gewoonten aangeleerd: je gewicht goed bijhouden, minder en gezonder eten en meer bewegen. Op gewicht blijven pak je wat mij betreft net zo aan als het dieet. Blijf bijhouden wat je weegt. Bepaal hoeveel je maximaal onder of boven je streefgewicht wil wegen. Pas je bewegings- en eetpatroon aan als je buiten die grens dreigt te komen. Ikzelf noteer daarvoor al jaren mijn gewicht in de Gezondheid app van Apple. Zo’n app bestaat er vast ook voor Android.

Recepten op Eetman

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen en dat je nu beter weet hoe je effectief af kan vallen. Eetman staat vol met lekkere recepten maar lang niet altijd gezond. Wees dus kritisch. Kijk naar de ingrediënten voor je kiest wat je gaat koken. Met gezond verstand kom je er wel.

Hoe val je effectief af?

Over de auteur

Joost

Hou jij van koken? Ik wel! Maar ook van foto's maken en verhalen schrijven. Eetman.nl staat vol met lekkere vegetarische recepten. Het is mijn uit de hand gelopen receptenboek met vegetarisch eten dat echt lekker is. Voor iedereen die soms, zoals ik, of altijd vegetarisch wil koken.

Toon alle artikelen